Hokverrijking voor scholieren en docenten

Dierentuin of varkensstal?

Onlangs werd ik benaderd door een docent biologie die op zoek was naar materiaal om het onderwerp ‘diergedrag’ te behandelen op de middelbare school. Hokverrijking voor varkens biedt een uitgelezen kans voor scholieren om kennis te maken met diergedrag, met de varkenshouderij en met varkensgeluk. En je doet er nog iets goeds mee voor de varkens ook. De blog hieronder bestaat uit citaten van de emailwisseling met de docent en bevat suggesties voor docenten en scholieren om aan hokverrijking voor varkens te doen.

Probleem
“Meestal gaan we met de klas naar de dierentuin, laten de leerlingen een ethogram en protocol maken en dat is het dan. Ik ben daar al jaren nogal ontevreden over.”
Jongeren zijn meestal al vaker in de dierentuin geweest en de dieren laten daar maar zelden spectaculair diergedrag zien. Meestal liggen ze maar wat.
“Al nadenkend over dit onderwerp heb ik bedacht dat het wellicht aardig zou zijn als leerlingen het gedrag van wilde varkens zouden kunnen vergelijken met dat van fokvarkens in stallen. Daarvoor heb ik beeldmateriaal van wilde varkens nodig en een plek waar ik ‘live’ varkens kan en mag bestuderen met een klas leerlingen. Misschien gaan ze dan snappen waar gedragsonderzoek goed voor is (dat is een van mijn doelstellingen).” “Gezien jouw onderzoek met varkens verwacht ik dat jij over veel kennis en materiaal over varkens beschikt. Kun jij me verder helpen?”

Oplossing
Hieronder mijn suggesties die misschien ook voor andere docenten, of voor scholieren die een profielwerkstuk willen maken, interessant kunnen zijn.
“Wat een idee zou kunnen zijn is de leerlingen een ‘testje’ te laten uitvoeren. Dan worden de varkens actief en kunnen de leerlingen spelenderwijs ondervinden dat gedragsonderzoek behalve nuttig ook leuk kan zijn. Varkens lenen zich hier bij uitstek voor omdat het, net als wij, zulke nieuwsgierige dieren zijn. Er is een leuk stukje onderzoek van Wood-Gush en Stolba die hebben laten zien dat varkens onder natuurlijke omstandigheden minder lang spelen met hetzelfde speelgoed (bijvoorbeeld een autoband) dan varkens in stallen. Als je varkens iets nieuws geeft gaan ze meestal direct op onderzoek uit. Dan gaan ze spelen en dat is leuk om te zien. Ook de varkens worden er gelukkig van.”
“Je zou bij de dierentuin kunnen vragen of ze daar aan de zwijnen een stuk (vers) snoeihout, stuk sizal touw, een bal en/of een metalen ketting kunnen geven om mee te spelen. Je kunt ook verschillende speelmaterialen in de varkensstal vergelijken. Omdat elke stal meerdere hokken heeft kun je waarnemingen herhalen. De vraag wordt dan meer welk materiaal beter is voor het dierenwelzijn. Welzijn van verrijkingsmateriaal meet je af aan hoeveel de varkens ermee spelen, maar ook of er agressie of andere vormen van frustratie te zien zijn, en natuurlijk aan het feit dat de varkens de staart in de krul trekken (als de staart tenminste nog lang genoeg voor is). Varkens zijn dol op touw; op een bal veel minder (varkens zijn geen mensen).”
“Bij biologische varkensbedrijven of zichtstallen voor de gangbare varkenshouderij heb je de meeste kans van slagen voor een dergelijk initiatief. Een proefstal zoals in Raalte, Sterksel, Barneveld of op de Uithof in Utrecht kan ook een optie zijn.”

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.2/10 (9 votes cast)
Hokverrijking voor scholieren en docenten, 5.2 out of 10 based on 9 ratings
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.